torsdag 26 februari 2015

Dörrar

Den här veckan tänker jag skriva om dörr objektet / dörrarna i spelet.



För att färska upp i bloggen vad för projekt jag jobbar på, så säger jag nu att det är Fancy-Mansion och vi har valt att göra dörrar och nycklar för att låsa av olika rum. Men med en nyckel som du kan hitta i andra objekt i omgivningen så kan du låsa upp de dörrarna.

Stegvis gör jag om vas-objektet / vas-klassen till en dörr. Vas-objektet som jag pratade om i en av mina tidigare blogg poster och är ett föremål som du kan bära omkring på, för att sedan sälja det och få poäng. Jag började med att ta bort alla onödiga funktioner från vasen och ändrade bilden till dörrens bild som en av våra grafiker har gjort.

Eftersom vi ska ha olika animerade dörrar som egentligen är laser ”dörrar” så var jag även tvungen att få spelaren att bara ha möjlighet att öppna de dörrar som han har nyckel till. För att testa det så gör jag så att spelaren bara kan öppna den första dörren men en If sats som sedan ska kolla ifall spelaren har rätt nyckel men för tillfället så kan spelaren bara öppna en av tre olika dörrar.
Det är tänkt att när man går förbi dörren ska något lysa upp för att markera att spelaren ska kunna öppna den här dörren. Det som är tänkt är att nycklarna ska vara i samma färg som lasertrålarna och på det sättet göra det extra tydligt för spelaren att de behöver en nyckel i samma färg.

Det som fortfarande inte är bestämt är om nycklarna ska försvinna om man använder dem eller om man ska kunna öppna alla dörrar med samma nyckel som delar färg. Alternativt en cooldown på att använda dem för att man inte ska kunna springa igenom spelet.

Motgångar än så länge är:
Kollisionsboxen fungerar inte riktigt då spelaren verkar kunna gå in i objektet från höger kant och underifrån. Jag misstänker att kollisionsboxen inte riktigt går ut till kanterna av objektet.
Att få olika dörrar i samma klass krävde lite eftertanke men till slut använde jag mig av en ”int m_door;” för att numrera dörrarna.

Dörren är inte klar och kommer nog inte bli färdig förrän nycklarna är klara med tanke på att de hör ihop. Men jag bör vara färdig med den även med lite buggar innan den här veckans slut.

Tack för visat intresse!
//Andreas Lundmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar