torsdag 19 mars 2015

projektets ”sista”?

Välkommen till min blogg
Ja nu börjar det dra ihop sig till den slutgiltiga versionen av spelet och slutet av kursen.
Jag har lärt mig en hel del under den här tiden som jag kommer att ta med mig till nästa kurs.
Mycket har varit en stor uppförsbacke och många långa kvällar med problem som uppstår då jag inte riktigt har förstått kodstrukturen eller att jag testat mig fram till det som funkar. Det är tur att man har många runtomkring sig som är villiga att hjälpa till även om det är stressigt.
Nu vidare till vad jag har gjort i veckan! Jag har arbetat mest på bugfixar och knappar till pause menyn som är inne i ”gamestate”. Det är nog det jag kommer att prata om i det här blogginlägget.
Större delen av knapparna var redan klara i förra veckan och behövde bara mindre ändringar för att implementera den nya grafiken / bilderna för knapparna.

I pause menyn var knapparna nästan klara förra veckan med mindre bugs som behövde fixas, till exempel så var de inte hela tiden centrerade i mitten av skärmen, hur jag fixa det var att knapparna ”följer efter” spelaren. Det som händer är att när man trycker pause så blir de synliga och ändrar positionen till spelarens position. Sen har vi en smått genomskinlig bakgrund för att få spelaren att förstå när allt blir grått och pauseknapparan blir synliga så är spelet pausat.

Andra problem som uppstod var att spelet / update i gamestate inte blev pausat när vi trycker på ”esc” som är pauseknappen i vårat spel. Hur jag gjorde för att fixa till det var att Update i gamestate inta uppdaterades och enbart musen och knapparna uppdateras. När spelaren trycker på continue så Un-pausar man och ouit så återvänder man till menyn, några andra buggar som fortfarande återstår är att när man trycker på en knapp så kastas även projektilen / bumerangen i spelet, detta är för att vi bara läser av när knappen är nedtryckt och den fortsätter att mata in inputs när man håller in knappen och det är ca 3-5 uppdateringar på ett knapptryck så det uppstår då problem när man startar eller går ifrån pause i spelet. Med det avslutar jag veckans och projektets ”sista”? Blogg, på återseende!

Tack för visat intresse och hoppas att det var tillräckligt förståeligt för dig att läsa det här inlägget!
Med vänliga hälsningar

// Andreas Lundmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar