lördag 27 juni 2015

SommarProjekt 2015

Då var det tid igen att skriva blogg. Den här gången påbörjar jag ett nytt projekt, ett nytt spel som jag ska utveckla själv. Spelet kommer vara en 2d sidescroller med målet att ta sig till toppen av ett torn före slut bossen tar sig dit. Om du hinner före så får du ett övertag i striden mot bossen och tvärtom när den hinner först upp.

Det är tänkt att det ska gå att spela som en spelare och om jag hinner så vill jag lägga in för två spelare och så att det stödjer handkontroller. Jag kommer att utveckla spelet i Visualstudio med SFML biblioteket och programmeringsspråket C++.

Så det jag gjort i veckan är följande. Jag har återanvänt en del kod från föregående projekt och sen skrivit om eller skrivit nytt för att det ska anpassas till min spelidé. Mest fokus den här veckan har varit att få i ordning så att sfml fungerar och en del på menyn så att den fungerar och ser hyfsat okej ut till folk ska börja speltesta.



Problem som jag fick var att sfml inte riktigt fungerade till en början och jag fick leta bland många forum på de felmeddelanden jag fick. Jag fick många felmeddelanden och många av dem var fel jag gjort när jag startade ett nytt projekt i Visualstudio.

När sfml väl fungerade så uppstod det många andra fel då jag återanvände gammal kod och var då tvungen att läsa igenom och skriva om den för att reda ut felmeddelanden och eventuella onödiga funktioner som jag inte kommer att ha användning av.


I det stora hela den här veckan har det gått bra även om jag inte riktigt hann så långt jag hade tänkt innan fredagen men förhoppningsvis kommer det att flyta på bättre nästa vecka då jag kommer börja mer på själva spelet, hur spelaren intrigerar med objekt och fiender i spelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar