lördag 9 april 2016

Big Game Project - blog1

Hej!

Nu har BGP börjat och jag kommer gå igenom lite uppgifter jag har i gruppen, gruppmedlemmar, utdrag från designdokumentet och vad jag gjort i projektet fram till idag.

Vi börjar med att säga vad kursen och projektet går ut på. Vi är en grupp på sex personer som under en period på ca åtta veckor kommer att utveckla ett spel och sedan visa upp det på Gotland game conference.

Vi är:
Adam Salonen - Producer
Andreas Lundmark (jag) - Technical Artist
Folke Störving Nielsen - Lead Code
Morgan Nilsson - Lead Art
Ara Mohammad - Game Designer
David Eliasson - Q.A

Val av spelmotor:
Unity, för att majoriteten av gruppen har tidigare jobbat i programmet.

Nedanför kommer ett utdrag från spelets design dokument som förklarar lite om spelet vi kommer skapa, notera att texten kan ändras under projektets gång men det här är vad vi har för tillfället:

F.R.A.U.S is a highly intelligent virus created solely to infiltrate rogue operations and companies to take them down from the inside. You play as the AI virus F.R.A.U.S.
It is your goal to rescue the prisoners and take them to safely all whilst maintaining your cover within the computer mainframe. If you get discovered you will lose access to the facilities computer mainframe and be unable to rescue the prisoners.

As you exist within the computer mainframe and is not a physical presence on the levels, the game requires you to think of stealth on an entirely different level than how traditional stealth games works.

It’s all about managing your focus capacity and strategically influence the guards and scientists in order to rescue the prisoners, whilst maintaining your presence in the computer system hidden. Without careful planning and being mindful of your focus capacity, the mission to rescue the prisoners is difficult to complete if not impossible.

In the picture below you can see an example of how the player can distract the guard (red character) by using the computer, then guiding the prisoner (green character), with the help of the monitors, towards the exit.


Så nu kan vi gå vidare till vad jag har arbetat med från projektets start.
Jag började med att lägga upp ett projekt i Unity som jag sedan laddade upp på Bitbucket(cloud tjänst) så att alla i gruppen hade något att börja arbeta i. Andra veckan Jobbade jag mycket med kamera koden som tillåter spelaren att titta runt i spelet med antingen piltangenter eller mus.

Mätare för olika saker i spelet implementerade jag med men kommer att fortsätta skriva vidare på koden när vi fått in mer objekt och kod i spelet.
Objekt som spelaren ska kunna integrera med var också mitt område den här veckan, nu är det bara en simpel liten kod som tillåter spelaren aktivera objektet men det gör inget speciellt förutom att byta färg på objektet.

Vi strävar efter att göra klart en spelbara version av spelet varje vecka och vi har en spelbar prototyp även om det inte finns mycket att göra för tillfället i spelet så är det bara första byggstenen till ett färdigt spel.

Tack för visat intresse! Kanske du läser mer om spelet i en annan bloggpost. Hade bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar