söndag 24 april 2016

BigGameProject - blog 3

Den här veckan har jag fokuserat majoriteten av min tid på objekt som spelaren kan trycka på.
För att vara mer exakt så har jag jobbat på hur vi bestämmer vad varje objekt ska göra. Jag har gjort två separata scripts för att få resultatet på bilden. Det första håller i alla värden och funktioner som alla objekt kan utföra. Till exempel värden som bestämmer vad objektet ska visa för effekter och hur länge objektet gör det den ska göra. Det andra scriptet är för editorn i unity, det som vi ser i spelmotorn, jag har gjort en enum som sedan visas för oss som en dropdown meny och jag anser att det är lättare att se vad ett objekt kommer göra. Alla värden kan ändras i editorn utan att informationen går tillbaka till sitt ursprungliga värde när unity går in i spel-läge.

För att välja vad ett objekt ska göra kan vi välja att den inte ska göra något, eller att effekten har en timer och till sist om det ska vara en bool som bara beskriver om den är av eller på. Andra steget är att välja vad vakterna kommer göra om de kommer för nära objektet. troligtvis kommer jag byta plats på ordningen då det är mer naturligt om man väljer vad objektet ska göra och sedan hur den ska utföra det.

Det var allt jag hade den här veckan! Tack för visat intresse!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar